featured-article-image
Opdracht 3

Pen-gereedschap – Gravit Designer

Downloads van deze opdracht

Introductie

Bij deze opdracht ga je laten zien wat je kan met het pen gereedschap! We gaan leren hoe het belangrijkste gereedschap om illustraties te maken werkt, en wat je er allemaal mee kan!

Met het pengereedschap kun je heel precies lijnen en vormen tekenen. Dit doe je door ankerpunten te plaatsen.

Voor deze opdracht krijg je ook een beoordeling.

Tijdens deze opdracht gebruik je de volgende (nieuwe) gereedschappen:

  • Pen-gereedschap
    Met het pengereedschap kan je ankerpunten plaatsen. Ook kan je met het pen-gereedschap de lijn tussen de ankerpunten krommingen meegeven!
  • Hoe doe ik dit?

    het pen-gereedschap ingedrukt houden en slepen

  • De zwarte pijl, de witte pijl
    Hiermee kun je vormen (zwarte pijl) en ankerpunten (witte pijl) selecteren en transformeren
  • Rechtermuisknop > Transformeren > Spiegelen
    Hiermee kan je elke vorm horizontaal of verticaal spiegelen

Eindresultaat

We maken in deze opdracht een PDF met 3 pagina’s. Elke pagina is een stukje lastiger.

Pagina 1 Je leert de basis van het pen-gereedschap.
Pagina 2 Je laat zien welke eenvoudige vormen je ermee kan maken.
Pagina 3 Je laat zien wat voor gave logo’s je allemaal kan namaken met het pen-gereedschap!

Uiteindelijk ziet jouw werk er ongeveer zo uit:

Beoordelingscriteria

Voor deze opdracht krijg je een beoordeling.

Dit zijn de beoordelingscriteria:

Stappenplan

Voor het stappenplan raad ik je aan de video-tutorial gebruiken in de linkerbovenhoek! (niet zichtbaar op mobiel)

Stap 1 – Nieuw document aanmaken: staand, A4 en met 3 tekengebieden

Maak een nieuw document aan (bestand > nieuw) met de volgende instellingen:
A4 staand formaat en 3 tekengebieden.

Stap 2 – Rasterweergave aanzetten

Klik bovenin het scherm op Weergave > Canvas > Raster weergeven

Je hebt nu een ‘ruitjes papier’ op je scherm. Dit heet een raster.
Het raster gebruik je als hulpmiddel bij het teken van de lijnen. Denk maar aan je wiskundeschrift met al die vakjes. Je kunt het met dezelfde stappen weer uit zetten. De lijntjes zijn alleen hulplijnen en worden dus niet uitgeprint!

Eerst even oefenen

We gaan in de komende stappen de eerste pagina maken.
Uiteindelijk heb je 5 figuren op de eerste pagina.

 

Stap 4 – Tanden tekenen met de pen – Figuur 1

Figuur 1 is opgebouwd uit ankerpunten die hoekig met elkaar zijn verbonden!

  1. Kijk goed naar het raster
  2. Klik het pengereedschap aan.
  3. Klik met de pen ergens links bovenin je pagina. Je hebt nu een ankerpunt gezet!
  4. Zet schuin daarboven nu een 2e ankerpunt. Je ziet dat er tussen de twee
    ankerpunten een lijn verschijnt. Vervolg het patroon zoals in het voorbeeld op
    de volgende pagina. Je kunt nu een aantal ankerpunten zetten.
  5. Ga door tot het er net zo uitziet als hier boven. Je kan de lijn met de zwarte pijl selecteren
    en een kleur geven.Verkeerd geklikt? Type ‘Backspace’, ‘delete’ of cmd+z.

Stap 5 – Golfjes tekenen met de pen – Figuur 2

Maak nu het figuur 2, deze figuur gaat hetzelfde omhoog als naar beneden! We gebruiken één ankerpunt met twee handgrepen.

  1. Kijk weer goed naar het raster en het voorbeeld!
  2. Klik weer op het pen-gereedschap.
  3. Zet 1 ankerpunt door 1 keer te klikken met de pen.
  4. Zet nu iets naar rechts een 2e ankerpunt, houdt je muis ingedrukt en verschuif de muis iets naar rechts. Je ziet dat je nu een boogje omhoog kunt maken.
  5. Door met de muis te schuiven kun je de boog ‘sturen’.
    Laat de muisknop los wanneer de boog de juiste vorm heeft.
  6. Zet weer iets naar rechts een 3e ankerpunt. Je zult zien dat er
    automatisch weer een boogje wordt gezet dat de andere kant op
    buigt.
  7. Maak het volgende ankerpunt weer zoals bij stap 3 is beschreven.
  8. Sluit als je klaar bent de selectie weer af door met het zwarte pijltje
    naast de gemaakte lijn te klikken.

Stap 6 – Boogjes tekenen met de pen – Figuur 3

Figuur 3 bestaat uit scherpe boogjes met één ankerpunt, met één hendel. 

  1. Kijk weer goed naar het raster en het voorbeeld!
  2. Klik weer op het pengereedschap.
  3. Zet 1 ankerpunt door 1 keer te klikken met de pen.
  4. Zet nu iets naar rechts een 2e ankerpunt,
    Maar let op:

    Houd de knop van de muis ingedrukt!! Laat de knop niet los… maar verschuif de muis. Je ziet dat je nu een boogje kunt maken. Door met de muis te schuiven kun je de boog ‘sturen’. Laat de muisknop los wanneer de boog de juiste vorm heeft.

  5. Klik nu met het pennetje op het laatste ankerpunt dat je gezet hebt. (Als je met je pen over dat puntje gaat  verschijnt er een klein pijltje bij het pennetje. Zoals op het plaatje hiernaast.)
  6. Door op het laatst gemaakte ankerpunt te klikken voorkom je dat het programma automatisch een boogje naar beneden maakt.
  7. Zet het volgende ankerpunt op de manier zoals bij puntje 2 is beschreven,
    enz. Zo kun je door gaan.
  8. Sluit als je klaar bent de selectie weer af (met het zwarte pijltje).

Stap 7 – Ronde golven tekenen met de pen – Figuur 4

Figuur 4 bestaat uit ronde golven gemaakt met één ankerpunt, met twee hendels. (telkens wissel je af tussen handgrepen naar boven en naar onder te slepen!)

  1. Zet 1 ankerpunt. Let op: Klik met de muis, houd de muis ingedrukt en verschuif de muis naar boven zodat er twee lijnen (dit zijn handgrepen) tevoorschijn komen, zoals hierboven  te zien is.
  2. Zet nu iets naar rechts een 2e ankerpunt, maar sleep nu de muis niet omhoog maar naar beneden, zoals hiernaast (2). Laat de muisknop los wanneer de boog de juiste vorm heeft.
  3. Zet het volgende ankerpunt weer zoals bij puntje 2 is beschreven. Zo kun je door gaan.
  4. Sluit als je klaar bent de selectie weer af door naar het zwarte pijltje te gaan en op het scherm te klikken.

Stap 8 – Schuine golven tekenen met de pen – Figuur 5

Figuur 4 bestaat uit ronde golven gemaakt met één ankerpunt, met twee hendels.
(telkens sleep je handgrepen naar boven!)

Herhaal figuur 4!

Maak figuur 5 op dezelfde manier als figuur 4! Sleep alleen alle
hendels naar boven (i.p.v. naar boven en dan weer naar beneden) 

Stap 9 – Hartje <3 – Figuur 7

In het tweede deel van de penoefeningen ga je bekende figuren tekenen met het pengereedschap. Ze zijn best moeilijk. Maar wat opvalt is hoe weinig ankerpuntjes je maar nodig hebt om de vorm te maken. Lees de stapjes goed door want er zitten weer wat handige trucjes in verborgen.

Maak eerst de vorm, en vul daarna de vorm met kleur.

Zet eerst de vulkleur op transparant en de lijnkleur op zwart.

Open het tweede tekengebied van het document, deze staat onder de eerste pagina.

  1. Klik met het pengereedschap op het werkblad om het eerste ankerpunt te maken. Hou de muis ingedrukt.Veeg je muis iets omhoog zodat er handgreepjes ontstaan en laat dan de muis los.
  2. Zet het tweede ankerpunt iets verder rechts op het raster.  Hou je muisknop weer ingedrukt en sleep de muis naar beneden.Er ontstaan weer handgreepjes, deze sleep je net zo hoog als bij de eerste ankerpunt. Je ziet dat er een boog ontstaat. Nu laat je de muis los.
  3. Het derde ankerpunt zet je onder het eerste ankerpunt. Kijk naar het voorbeeld op welke plek die moet komen.Zodra je hebt geklikt moet je de muisknop ingedrukt houden. En veeg je omhoog met de muis zodat er handgreepjes ontstaan. Je ziet een golvende lijn.
  4. Spiegeltruc!

    Nu komt een truc, je hoeft namelijk niet je gehele vorm verder af te maken.Kopieer de vorm. Spiegel deze vorm. Rechtermuisknop > transformeren > spiegelen
    Plaats het nieuwe deel precies tegen het oorspronkelijke deel aan.

  5. Selecteer beiden delen en verenig ze met het pathfinder. Dat betekent dat ze één vorm worden.
  6. Geef het hart nog wel een mooie kleur. Zowel de vulling als de lijn.

Stap 10 – Eigen vorm! – Figuur 8

Kies zelf een vorm uit!

In dit voorbeeld gebruiken we een klavertje vier, maar je mag natuurlijk ook jouw eigen vorm gebruiken! Leuk zelfs!

Klavertje vier

Op dezelfde manier ga je ook een klavertje maken! 

Kijk goed naar het filmpje! De stappen in het onderstaande plaatje zijn iets anders dan in het filmpje, maar ze geven visueel wel goed aan hoe het klavertje is opgebouwd!

Stap 11 – Albert Heijn logo – Figuur 9

Albert Heijn logo

Het pen-gereedschap wordt vaak gebruikt om logo’s mee te maken, zo ook het Albert Heijn logo! In deze opdracht ga je laten zien hoe goed je bent met het namaken van zo’n logo!

Het logo bestaat eigenlijk uit twee vormen. Begin met de buitenkant.

Tip: je kan aan de bochten van het logo zien waar je de ankerpunten moet zetten!

Met de handgrepen kan je sturen waar de ‘bochtjes’ tussen de ankerpunten moeten komen. Het is hierbij belangrijk dat je de plaats van de ankerpunten goed uit kiest. Kijk hierbij naar de bochten in het logo en waar ze ophouden. Houdt voor jezelf aan: één ankerpunt waar de bocht start, en één waar hij eindigt! Je gebruikt een ankerpunt zonder handgrepen alleen bij scherpe hoeken!

  1. Bovenaan deze pagina kan je een voorbeeld van het AH logo downloaden.
  2. Plak of sleep het logo in Gravit Design op het 3e tekengebied, je 3e pagina.

Stap 12 – Checken

Als het goed is heb je nu 3 tekengebieden:

  • Figuur 1 t/m 5 op tekengebied 1
  • Figuur 7 & 8 op tekengebied 2
  • Figuur 9 op tekengebied 3

Stap 13 – Zet jouw naam onderaan tekengebied 1

Naam onderaan tekengebied

Zet met het tekstgereedschap jouw naam en klas onderaan op de eerste pagina.

Stap 14 – Laatste stap: opslaan als PDF en inleveren op Magister.me!

Opslaan als PDF

Je slaat eerst je document op als een ‘open’ bestand, zodat je deze nog een keer kan bewerken. Maar om het in te leveren op Magister.me moet het PDF zijn. Dat doe je altijd volgens de onderstaande stappen.

PDF is erg belangrijk omdat het een klein document wordt en zo makkelijker is om in te leveren.

Belangrijk:

Niet als PDF ingeleverd = geen cijfer/onvoldoende

Volg de stappen hieronder.

Stap 1 Ga naar ‘bestand’ > naar ‘Cloud opslaan als’ (als je een account hebt)
Of ga naar ‘bestand’ > bestand downloaden (dit bestandsformaat kan je alleen online in Gravit Designer openen)

Stap 2  Ga nu het bestand opslaan als .pdf

Bestand > Exporteren > PDF-document > 150dpi
Je bestanden komen op je computer in je downloadmap te staan.
Verplaats deze bestanden naar je map mvi en geef ze een duidelijke naam.
Dan kan je ze later makkelijk terugvinden.

Bestand inleveren op Magister.me

Lever daarna altijd meteen je werk in op Magister.me..

Volg hiervoor de stappen in dit filmpje:

 

 

Updated on januari 10, 2021

Related Articles