Inleiding
Je gaat nu aan de slag met je commercial plannen. Wat ga je met je filmpje promoten en hoe? Hoe maak je hier een verhaal van?
Jouw filmplan bestaat in totaal uit:
- Synopsis
Samenvatting van het verhaal welke je in jullie commercial willen vertellen - Storyboard
Visueel overzicht welke camerabewegingen je in welk shot wil gebruiken - Planning
Overzicht wie wat en wanneer gaat doen, inzichtelijk voor jullie zelf en voor de docent
Voorbeelden
Een commercial heeft als doel iets aantrekkelijk te maken. Je wilt als maker dat de kijker naar het product verlangt of er naartoe wil gaan. Je kan natuurlijk van uit helemaal niets beginnen, maar er zijn ook veel commercials die je als inspiratie kan gebruiken
Soort: Inspirerend mini-verhaal
Soort: Humor
Soort: Sfeerimpressie
Soort: Sluwe verkopers
Soms worden commercials ook zo gemaakt dat ze zo opvallend zijn (bv door herhaling van het product in beeld) dat het product in je hersens staat opgeslagen.
Als je vervolgens het product in de winkel ziet, wil je het (onbewust) kopen. Het meest bekende voorbeeld hiervan zijn de Tellsell commercial.
Onderdeel 1: Synopsis
Dit is een korte samenvatting van waar je film over gaat. Het gaat hierbij niet over details zoals camerastandpunten, maar je vertelt in grote lijnen waar de film over zal gaan.
Een goed voorbeeld van een synopsis:
Neem eerst de volgende beslissingen:
- Maak je de film over een product of over een plek?
- Wat voor commercial ga je maken (humoristisch, inspirerend, informatief, sfeer…)?
- Kies je uit 1 van de verhaalkaders of heb je een eigen idee? Overleg het met je docent.
Als je bovenstaande vragen helder hebt, schrijf je de synopsis.
Onderdeel 2: Storyboard
Hoe zie je het filmpje voor je? Wat is belangrijk om te laten zien en wat niet?
Een storyboard zorgt ervoor dat je alvast nadenkt over hoe je het wilt filmen én dat je tijdens de opnames een houvast hebt. Maar een mooi shot ter plekke bedenken is altijd goed! Het is beter dat je te veel hebt dan te weinig als je uit- eindelijk gaat monteren.
Omcirkel op het storyboard het shot, standpunt/beweging die je gaat toepas- sen.
Hieronder staan enkele verhaalkaders die je kunt gebruiken ter inspiratie:
Verhaal 1
Verzin een product vergelijkbaar met een bestaand product. Bedenk waarom jouw product beter is.
Begin: Wat is de situatie met het ‘normale’ product?
Midden: Wat is de situatie met het nieuwe, betere product?
Einde: Iedereen kan een beter leven hebben met het nieuwe product.
Verhaal 2.
Begin: We zien 1 of meerdere mensen in een vervelende situatie
Midden: Er wordt een product of plek ‘ontdekt’ waardoor alles beter wordt.
Einde: Het product helpt daadwerkelijk.
Verhaal 3.
Begin: Er ontbreekt iets in iemands leven
Midden: Hij besluit zijn leven te verbeteren
Einde: Hij gebruikt een product waarmee dit lukt
Optioneel: eindig met een slogan; een pakkende zin waarmee je het product verkoopt.
Onderdeel 3: Planning
Welke shots ga je waar filmen? Hoeveel tijd neem je hiervoor? Wat heb je no- dig? Vul het