Introductie
- Bij deze opdracht ga je een zelfgekozen dier tekenen in Gravit met de basisvormen.
- Je gaat de ankerpunten van de basisvormen aanpassen, om zo elke vorm te maken die je maar wilt!
Tijdens deze opdracht gebruik je de volgende (nieuwe) gereedschappen:
- De zwarte pijl
Hiermee kun je vormen selecteren en transformeren - De witte pijl
Hiermee kun je losse ankerpunten selecteren - Het basisvormen gereedschap Hiermee kun je vaste vormen maken. Onder het kleine pijltje in de hoek kan je nog meer vormen kiezen. Zoals vierkant, ovaal, veelhoek, ster etc.
- Pengereedschap (ankerpunt toevoegen en ankerpunt verwijderen)
Met het pengereedschap kan je ankerpunten toevoegen of juist verwijderen uit een vorm. - Rechtermuisknop > Transformeren > Spiegelen
Hiermee kan je elke vorm horizontaal of verticaal spiegelen
Eindresultaat
Aan het einde van deze opdracht heb je een dier gemaakt dat hierop lijkt:
Eisen
Stappenplan
Voor het stappenplan raad ik je aan de video-tutorial gebruiken in de linkerbovenhoek! (niet zichtbaar op mobiel)
Stap 1 – Dier kiezen
Kies één dier uit die je wil gaan namaken, let er op dat je het niet te moeilijk voor jezelf maakt! Elk dier mag, in de tutorial heb ik de Gray wolf nagemaakt.
Stap 2 – Afbeelding downloaden
Bovenaan deze pagina zie je een .zip bestand. Deze kan je downloaden op je computer. Open de zip door er dubbel op te klikken. Zoek het dier van jouw keuze op in de map die je hebt gedownload.
Stap 3 – Je dier in een nieuw bestand plaatsen + laag op slot zetten
- We gaan de afbeelding in een nieuw bestand van Gravit Design plaatsen.
- Ga naar Gravit Design in je internetbrowser.
- Maak een nieuw ontwerp aan: papierformaat A4, staand
- Ga in je nieuwe document bovenaan naar bestand > importeren > afbeelding plaatsen
Je kan ook de afbeelding van je gekozen dier in je venster slepen vanuit je downloadmap. - We gaan nu de laag van het dier dat je net hebt geopend op slot zetten, zodat hij niet meer in de weg zit.
- Nu maak je een nieuwe laag aan. Dit is de laag waar je het nieuwe dier in gaat natekenen. Zorg dat deze boven de laag sleept die je op slot hebt gezet.
Stap 4 – Vormen maken met pen-gereedschap
VORMEN MAKEN – Maak met je pengereedschap de eerste vorm door ankerpunten neer te zetten.
VORM AANPASSEN – Is je vorm niet helemaal passend?
Klik het witte selectiepijltje (direct selecteren) aan in je gereedschappen en selecteer nu één ankerpunt (deze kleurt blauw als het is geselecteerd). Je kan dit ankerpunt nu verslepen, om jouw gewenste vorm te krijgen!
Stap 5 – Vorm aanpassen of verbeteren
VORM AANPASSEN – Is je vorm niet helemaal passend?
Klik het witte selectiepijltje (direct selecteren) aan in je gereedschappen en selecteer nu één ankerpunt (deze kleurt blauw als het is geselecteerd). Je kan dit ankerpunt nu verslepen, om jouw gewenste vorm te krijgen!
ANKERPUNTEN VERWIJDEREN OF TOEVOEGEN – Dit doe je door je vorm te selecteren met je zwarte pijltje > dan ga je naar je pengereedschap > vervolgens ga je met je pennetje op de lijn staan waar je een ankerpunt wil bijvoegen of op het ankerpunt welke je wil weghalen. Dan verschijnt er een + of – naast je pengereedschap.
Stap 6 – Geef je dier kleur! (vulling)
Kleuren geven
Maak nu de vormen van de rest van jouw dier af!
We gaan kleur geven aan het dier. Selecteer het vlak wat je gaat inkleuren! Geef je vlak rechts bij ‘vulling’ een kleur. Je kan zelf een kleur bedenken of je neemt een kleur over met het pipetje. Zorg er ook voor dat je de rand (omlijning) weghaalt door op het prullenbakje te klikken.
Pipetje
We kunnen ook met het pipetje de kleur opzoeken die de afbeelding heeft! Klik bij vulling op het kleine pipetje wat erbij staat. Dan kan je met het verschenen rondje ergens in je beeld klikken op de kleur die je wil overnemen.
Dekking of transparantie aanpassen
Stap 7 – Vormen spiegelen en verplaatsen naar voorgrond
Spiegelen
Stap 8 – Laatste stap: opslaan als PDF!
Je dierenkop is klaar! Je kan nu de laag die je op slot hebt gezet met de afbeelding weghalen.
- Je slaat eerst je document op als een ‘open’ bestand, zodat je deze nog een keer kan bewerken. Maar om het in te leveren op Magister.me moet het PDF zijn. Dat doe je altijd volgens de onderstaande stappen.
PDF is erg belangrijk omdat het een klein document wordt en iedereen het bestand kan bekijken.
Volg de stappen hieronder.
Stap 1 Ga naar ‘bestand’ > naar ‘Cloud opslaan als’ (als je een account hebt)
Of ga naar ‘bestand’ > bestand downloaden (dit bestandsformaat kan je alleen online in Gravit Designer openen)
Stap 2 Ga nu het bestand opslaan als .pdf
Bestand > Exporteren > PDF-document > 150dpi
Je bestanden komen op je computer in je downloadmap te staan.
Verplaats deze bestanden naar je map mvi en geef ze een duidelijke naam.
Dan kan je ze later makkelijk terugvinden.
Bestand inleveren op Magister.me
Lever daarna altijd meteen je werk in op Magister.me.
Volg hiervoor de stappen in dit filmpje:
Al klaar?
- Je kan één van deze, moeilijkere dieren proberen! Meer uitdaging, maar ook een mooi resultaat!
- Of je kan kijken of je een achtergrond kan toevoegen aan jouw dier:
Hier heb je wat inspiratie:
Meer inspiratie? zoek op ‘low poly’ + jouw eigen zoekterm (in het engels!).
Bijvoorbeeld: low poly landscape